A Tisza és mellékfolyói. Hunfalvy Jánostól

Full text search

A Tisza és mellékfolyói.
Hunfalvy Jánostól
Az Alföld fő folyója, a Tisza, a Kárpátok éjszakkeleti határlánczolatának déli oldalán ered s medrébe gyűjti mindazokat a vizeket, a melyek a Kárpátok hegyrendszerének keleti, éjszakkeleti és részben éjszaki meg éjszaknyugati szakaszairól folynak le. Vízkörnyékének határvonalai tompa szögletű ötszöget fognak be, melynek szélső pontjai délkeletről éjszaknyugatra, t. i. a Maros forrásaitól a Zagyva forrásáig, éjszakról délre pedig, t. i. az Ondava és Topla forrásvidékétől a Tisza torkolatáig majdnem egyformán 500 kilométer távolságra esnek.
Sárosmegyében Obrucsno falunál a Tisza vízkörnyéke egészen a Dunajeczbe ömlő Poprád jobb partjához közeledik, onnan a Poprád és Tisza vízkörnyékei közötti vízválasztó a Mincsol hegység gerinczén dél felé vonúl, azután egy darabig alacsony dombokon nyugati és délnyugati irányt vesz, de csakhamar a Sáros és Szepes megyék határán emelkedő Branyiszkó hegység főgerinczére kanyarodik föl; erről megint alacsony dombokra száll alá, melyek Szepesben Gánócz és Hozelecz környékén egészen lelapúlnak. Ugyanott a Keleti és Fekete tengerek közötti európai nagy vízválasztó 686.6 méterre száll alá, legalantabbi helyén Szepes-Szombat és Hozelecz között csak nagyon szelíden domborodó sík választja el a Poprádot a Tisza vízkörnyékétől; Hozelecznél a vízválasztó csak 43 méterrel magasabb, mint a Poprád víztükre Szepes-Szombatnál; ámde a Tisza vízkörnyékéhez tartozó Hernád a Poprádnál 132 méterrel mélyebb völgyben foly. Az említett horpadáson túl nyugat felé a vízválasztó magasabb földhullámokon át a kis, de földtani tekintetben nevezetes Vikartóczi hegységre vonúl fel, mely a Királyhegy csoportja előtt domborodik, Vikartócz falunál hirtelen délkeletre fordúl s azt a kis hegyhátat követi, mely a Királyhegyből kiágazván, éjszaknyugatra vonúl s ekként a Poprád és Tisza vízkörnyékeit a Vágtól választja el, mely a Duna mellékvize. Vernár és Telgárt helységek között a vízválasztó a Királyhegyről délkeleti irányban vonúlván, a Tresznyik hegyre kerűl s a Tisza vidékéhez tartozó Gölnicz, Sajó és Hernád folyókat a Garamtól választja el, mely a Dunához tartozik. A Vöröskőnek nevezett helyről megint éjszaknyugatra fordúl s a Murányi hegycsoportra emelkedik, melynek éjszaki párkányán nyugat felé vonúlván, a Fabova hegységet éri el; a Kicsera, Vepor és Homolka hegyeken át Gömör és Zólyom megyék határán Szihláig, onnan a Djel és Zlatno hegyeken át tovább délnek vonúl s ekkép a Sajóba ömlő Murány vizét és Rimát a Garamtól és Ipolytól választja el, a melyek a Dunába szakadnak. A Zlatno hegytől a vízválasztó Rimaszombat vidékéig délkeleti irányban vonúl tovább, azután délnek, s a Medves hegységen át délnyugatnak tart, így elérvén a Cserhát fővonúlatát, Szécsénke és Vadalmás helységeken át a Vácz mellett emelkedő Naszálig követi délnyugati irányát; itt már nagyon közel van a Dunához, de azután délkeletre fordúl s a Duna és Tisza közén való földhát alig észrevehető gerinczének kanyargós vonalát követi.
A másik oldalon a vízválasztó Obrucsno felől éjszakra vonúl s azután a Galiczia és Magyarország határán emelkedő hegylánczolatnak főgerinczét követi éjszaki, keleti és délkeleti irányba. Máramaros délkeleti sarkán a Csarkano és Priszlop hegyeken át délnek tartván, a Vissót az Aranyos-Beszterczétől, a Galacz és Űnőkő hegyeken át délkeletre s a Lopatna hegyig keletre vonúlván, a Nagy-Szamost az Aranyos-Beszterczétől választja el; onnan a Sztrunyóra és Bisztricsóra hegyekig délnek tart, a Dorna-Niagra és Maros vízkörnyékei között keletre kanyarodik s a Bükkhavason át délkeletre vonúl, de csakhamar ismét délre fordúlván, az Oroszbükk, Laposbükk, Tatárhágó és Kishavas hegyeken halad át, végre a Lóhavas keleti szélén délnyugatra fordúl. Így az Olt és Maros forrásvidékeit választja el s a Feketerez és Csíkmagas hegyeken át az Ostorosra és a Hargitta főgerinczére kerűl, melyet dél felé az Asztalkő-tetej hegyig követ. Azután a vízválasztó nyugatra fordúl s azon hegysornak gerinczét követi, mely az Oltot a Küküllőtől választja el. Nagy-Szebentől éjszakra Vízakna mellett halad el, azután délnyugatra nagy ívet kanyarítván, a Czibint és Zsilt a Sztrigytől és a Maros más mellékvizeitől választja el; tovább haladva a Retyezát főgerinczén át a Vervu Petrit és Pojana-Ruszkát éri el, melyek Erdély és Krassó-Szörénymegye határán emelkednek; végre nyugatra fordúl s Gladna, Kiszeto és Temesvár mellett halad tovább, azokat a földhullámokat követve, melyek a Béga és Temes között domborodnak.

A Tisza Máramarosban Lonka és Trebusa között.
Greguss Jánostól
Az ekként körűlhatárolt terület, vagyis a Tisza vízkörnyéke, mintegy 153.000  kilométert foglal el, hozzája tartozik az ország hegyes vidékeinek nagy s az Alföldnek legnagyobb része. Az évi csapadék mennyisége az Alföldön nagyon változik, száraz években 40 centimétert is alig tesz, nedves években pedig a 80 centimétert is meghaladja; a hegyes vidékeken általában 70 és 200 centiméter között változik az évi csapadék. Sem magát a Tiszát, sem mellékfolyóit örök hómezők és jegesek nem táplálják, tómedencze sincs, mely vízjárásuk szabályozására szolgálna. A Tiszának és máramarosi mellékfolyóinak felső szakaszában számos vízfogó van a tutajozás előmozdítására.
A Tisza az ország határszélén, a máramarosi havasok legmagasabb csoportjainak ölében ered, a Fekete- és Fejér-Tisza egyesűléséből. Amaz a hosszabbik ág, a Szvidovecz havas éjszaki s a Ploszka havas déli oldalán elnyúló völgyben támad, mely kelet felé nyílik. A völgy éjszaki oldaláról kilencz, déli oldaláról két zuhogó patak siet a közös meder felé; köztük leghosszabb az, mely Körösmező helységtől több mint 20 kilométer nyugatra, az 1.203 méter magas Okola havas keleti oldalán ered; forrása egy odvas fatörzsből bugyog ki, mely körűl asztalok és lóczák vannak. Onnan a kis csermely halk csevegéssel tör magának útat a sziklák és fatörzsek között, félreeső, vadregényes bölcsőjét jobbára már letarolt hegyek szegélyezik. Útjában mindinkább növekedve, délre fordúl s belép azon völgytágúlatba, melyben az éjszakkeletről a Jabloniczai hágóról lesiető Lazescsina patak egyesűl vele, s hol Körösmező házai vannak elszórva. Ott a Fekete-Tisza már jókora folyócska, s a délre nyíló kanyargós völgyben gyorsan halad tovább. Nyugati oldalán a Szvidovecz havasból kiágazó, 1.883 méter magas Blisznicza, keleti oldalán a Hoverlához csatlakozó, 2.002 méter magas körösmezei Pietrosz nyúlványai emelkednek, melyek hol erdősek, hol sziklásak s a völgyet összeszorítják. Csak egy-két apró falu talál benne helyet, mint Borkút, hol hat vasas savanyúvíz-forrás és egy kis fürdő van, meg Bilin. Az utóbbi falu után csakhamar Újfalucska telep (Novoszelicza) következik, melynél a két Tisza egyesűl.
A Fejér-Tisza szintén számos hegyi zuhogó, nevezetesen a Balczatul és Sztochovecz patakok egyesűléséből támad, délkeleti forráspataka a Sztog hegy éjszaki oldalán ered. Az egyesűlt zuhogók völgyében Luhi falucska van, a hol egy kis fürdőt találunk. Az éjszakról jövő Hoverla patakkal egyesűlvén, a Fejér-Tisza Bogdánig délnyugatra kanyarodik, ott éjszakról a Sztiault, délről a Bogdáni vizet s az 1.940 méter magas Pop-Iván éjszaki oldalán eredő Kvasznit veszi föl, még más apróbb patakokkal is egyesűl, s minthogy völgyének oldalain az erdő még nincsen úgy letarolva, mint a Fekete-Tisza mellékén, azért rendesen bővebb vizű. Az egyesűlt két folyócska a Fekete-Tisza irányát követvén, nem sokára a kettős Rahó helységet éri el, jobb oldalán Bocskó-Rahó, bal oldalán Akna-Rahó van. Alább szintén kettős helység következik, a nyugati oldalon Trebusa, a keletin Fejérpatak van, a hasonnevű hegyi patak torkolatánál, mely a Pop-Iván nyugati oldaláról zajongva rohan le. Azután a völgy kiszélesedik s mélyen kivájt katlanná változik, melyben Róna-Polyána fekszik; itt a Tiszával a Vissó egyesűl, mely Máramaros délkeleti szögletében ered s a Radnai havasok és a Torojaga hegycsoportja között nyíló hosszanti völgyben keletről nyugatra kanyarodik. A Vasér, Rusz és más kisebb patakokkal növekedő Vissó a torkolatánál majdnem oly bővizű, mint maga a Tisza, melyet beleömlésével éjszaknyugati irányba terel.

A Tisza a szabályozás előtt és most.
Térkép, készítette a magyar kir. államnyomda térképészeti osztálya.
A Vissó torkolatán alúl a Tisza Máramarosmegye tágas fővölgyében kanyarog tovább, egészben véve éjszaknyugati irányban, s Bocskó, Veresmart, Sziget, Szlatina, Szarvaszó, Hosszúmező, Remete, Técső és Visk helységeket érinti, Szigetnél az Iza egyesűl vele, mely a Radnai havasok éjszaki oldalán a Vissóval és Tiszával egyközűen délnyugatról éjszakkeletre foly. Jobbról, azaz éjszakról a Kaszó, Szopurka, Opsicza, Taracz, Talabor és más kisebb vizek ömlenek a Tiszába; a baloldali mellékvizek közűl legnagyobb a Mára. Husztnál a Tisza elhagyja felső medenczéjét, alább jobbról a Nagyágat veszi föl, mely egyik legnagyobb máramarosi mellékfolyója.
A Nagyág torkolatán alúl a mindinkább kiszélesedő völgyben a Tisza elsőben nyugati, majd délnyugati irányban halad; a hegyek mindkét oldalán mindinkább letörpűlnek és hátrább vonúlnak; Nagy-Szőllősnél már a síkság kezdődik. Királyházánál a délről jövő vasút átlép a Tiszán, s azután a folyó jobb oldalán halad tovább Máramaros-Szigetig. Nagy-Szőllőstől Tisza-Újlakig a bal part még festői, a jobb part is eléggé magas, de a folyó medre már nagyon szabálytalan, a bal parton már több elhagyott holt meder van, melyek hömpölyökkel, kavicscsal és homokkal telvék.
Tisza-Újlakon alúl a Tisza folyása már nagyon kanyargós, iránya majdnem Vásáros-Naményig egészben véve nyugati; ezen szakaszában balról éjszaki Erdély, továbbá Ugocsa és Szatmár megyék vizei, melyek a Batár, Túr és Szamos medreiben egyesűlnek, ömlenek a Tiszába. Köztük a Szamos a legnagyobb; ez éjszaki Erdélynek majdnem összes vizeit medrébe gyűjti; felső ágai közűl a Nagy-Szamos és Ünőkő és Vervu-Omuluj aljában, a Kis-Szamos pedig Erdély ellenkező oldalán, a Bihar hegység keleti völgyeiben ered, a két ág Deésnél egyesűl, onnan a bővizű folyó éjszaknyugatra, majd délnyugatra kanyarodik, Zsibónál hirtelen éjszakra fordúl, Erdőszádánál kiér a hegyes vidékből s azután Szatmár-Németi városon túlig inkább nyugati, majd éjszaknyugati irányban kanyarodik tovább. Legnagyobb mellékvizei jobbról a Lápos, balról a Kraszna. Torkolatánál a Szamos nagyobb, mint maga a Tisza, melyet itt éjszaki irányba terel.

A Bodrog beömlése a Tiszába Tokajnál.
Háry Gyulától
A Tiszának fő forráspatakai 1.200–1.400 méter magasságban fakadnak s erős lejtésű harántvölgyekben sietnek lefelé; a fővölgynek is nagy az esése, s az egyesűlt folyó a hegyek közűl egyenesen a síkságra jut. A Fekete-Tisza víztükrének tengerfölötti magassága Körösmezőnél 582 méter, a Fejér-Tisza torkolatánál pedig 365 méter, M.-Szigetnél 274 méter, Tisza-Újlaknál 114 méter. Folyásának hossza Körösmezőtől Tisza-Újlakig 180 kilométer; a folyó esése ezen szakaszban 468 métert tesz, tehát egy kilométerre 2.6 méter esés jut.
Vásáros-Naménytól kezdve a Tisza az erősebb Szamos irányát követve, éjszaknyugatnak tart, ekkép megkerűli a Nyírség homokhátát; Csapnál éri el az Alföldön a legéjszakibb pontját, onnan kezdve Tokajon alúlig délnyugati irányban hömpölyög tovább. Esése Tisza-Újlaktól kezdve nagyon megcsökken, bal partja az említett homokhát mentében ugyan még többnyire magas, de jobb partja már mindenütt alacsony, s az árvizek néha Beregmegye déli vidékeit és a Bodrogközt majdnem egészen elárasztották. Tokajnál a Borzsa, Latorcza, Ung, Laborcz, Ondova és Tapoly egyesűléséből támadó Bodrog szakad a Tiszába; eme folyók közűl legnagyobb a Beregmegyét hasító Latorcza, mely Munkácsnál ér a síkságra s több ágra szakadván, a Borzsát veszi föl, mely folyó az előtt úgy a Latorczával, mint a Tiszával közlekedett; ma Várinál szakad a Tiszába. Csapnál a Latorcza is nagyon közeledik a Tiszához, de azután eltávozik tőle, éjszaknyugatra kanyarodván, s elsőben az Unggal, majd az Ondovával és Tapolylyal is egyesűl. A mélyen fekvő lapályon, mely a Tisza és Latorcza között terűl, még más vízerek is vannak; a Vérke, Szernye, Csaroda, stb., melyek majdnem minden esés nélkűl csavarognak ide-oda, és kisebb nagyobb mocsárokat képeznek. Mikor a fő folyók megáradtak, s fokaik, morotváik és holtágaik mind megtelnek, akkor az egész nagy síkot tenger borítja el. A Latorcza, Ung, Laborcz és mellékvizeik tömérdek sok hordalékot szállítanak felső völgyeikből a lapályra, melyen a szilaj hegyi vizek legott meglassúdnak; a Bodrog esése nagyon csekély, vize lomhán hömpölyög tovább, mert épen Tokajnál könyöklik ki az Alföldre a trachit hegység hatalmas sarokbástyája, a tokaji Nagyhegy, mely a folyó jobb oldalát szegélyezi, s a balparton is épen ott van egy magaslat, mely a folyó medrét összeszorítja.
A Tisza középső szakaszában Huszttól Tokajig az ártér leginkább a jobb oldalon terűl el, a bal oldalon ellenben csak a Szamos, Kraszna és Túr kiöntései veszélyeztetik a lapályokat.
A Tisza medrének fenekét a felső szakaszban kavics és durva homok, a középső és alsó szakaszban fínom homok és iszap képezi; Tokajon alúl kavicsot már alig találunk benne. A meder partjai már Tisza-Ujlaktól kezdve nagyobbára alluviumból állanak, mely azonban többnyire tömörebb, mint a meder fenekén levő laza, mozgékony lerakodás; az árvíz a partokat, melyek rendesen meredek hajlásúak, nem igen szaggatja, s azért a Tisza nem ágazik szét úgy, mint a Duna, s nem képez annyi szigetet. De annál nagyobbak és számosabbak a folyó kanyarúlatai, melyek a csekély esés következményei. A folyó hossza Tokajtól Szolnokig, a kanyarúlatok mentén mérve, több mint 380 kilométer, egyenes vonalban pedig csak 142 kilométer.
Eszlártól a Tisza a Bodrog irányát követve, egy darabig délkeletnek tart, azután délnyugatra fordúl; Tisza-Löktől Lúczig nyugatra, Lúcztól Csegéig délre foly; Kesznyétemnél jobbról a Sajó ömlik beléje, mely kissé feljebb a Hernáddal egyesűl. A Sajó Sáros, Szepes, Abaúj-Torna, Gömör és Borsod megyék vizeinek legnagyobb részét gyűjti medrében. Alább jobb felől még az Eger és Zagyva ömlenek a Tiszába; az utóbbi néha majdnem egészen kiapad, néha meg rendkivűl megárad; Szolnoknál van a torkolata. Bal felől a Szamos torkolatától kezdve Csongrádig egyetlen nagyobb víz sem növeli a Tiszát, de az említett városnál a Körös egyesűl vele, melynek hármas ága legyezőalakot mutat; a forráspatakok az Erdély nyugati határán emelkedő hegységekben erednek; az éjszaki főág a Sebes-Körös, a déli főág a Fejér-Körös, a középső legrövidebb ág a Fekete-Körös. A hegyek közűl kiérvén, legott az Alföld leglapályosabb vidékeire jutnak, melyeken számtalan kanyargással kigyódzanak a nagy síkság legmélyebb barázdája, a Tisza medre felé.

A Tisza Szolnoknál.
Háry Gyulától
Szolnoktól lefelé a Tisza egészben véve délnek tart, Szegednél legnagyobb mellékvizével, a Marossal találkozik, mely Erdély keleti határlánczolatában, az Olt közelében, ered s az útját elálló trachit hegységen áttörvén, Erdélyt majdnem a kellő közepén hasítja s végre egy szép völgyszoroson keresztűl Radnánál az Alföldre jut. A Maros torkolatán alúl még csak egy említésre méltó folyó ömlik a Tiszába, t. i. a Béga.
A Tiszának az Alföldön rendkivűl csekély esése van, folyásának egész hossza Tisza-Újlaktól a torkolatáig 1.211 kilométer, s egész esése csak 44.64 métert tesz, tehát átlag egy-egy kilométerre csak 3.7 centiméter jut. 0 pontjának tenger feletti magassága Tisza-Újlaknál 114.5 méter, a torkolatnál pedig 69.8 méter. Legalsó szakaszában Szegedtől a torkolatig, melynek hossza 253 kilométer, az egész esés csak 4.6 métert tesz, tehát ott kilométerenkint csak 1.8 centiméter. Szegeden a 0 pont tengerfeletti magassága 73.81 méter, a 294 kilométerrel lejebb fekvő Zimonynál a Duna 0 pontjának magassága 66.55 méter, tehát csak 7.26 métert tesz a különbség. Ha a Duna vízállása Zimonynál pl. 6.24 méter, akkor a Duna vízszíne 294 kilométer távolságban csak 1.02 méterrel alacsonyabb, mint Szegeden a 0 pont, tehát a víznek föl kell duzzadnia. Csakugyan gyakran tapasztalhatjuk, hogy ha a Duna árad, a vizet a Tiszában Szegedig, sőt Csongrádig fölfelé duzzasztja. Különösen e körűlmények nehezítik meg oly nagyon a Tisza szabályozását.
Végre még megemlítjük, hogy a Tiszának másodperczenként lefolyó vízmennyisége a torkolatnál legkisebb vízálláskor 400, közép vízálláskor 1.500, legnagyobb vízálláskor 4.200 köbméter. Közép mélysége 9 és 11.4, szélessége pedig 115 és 217 méter között változik.

Ziarele Arcanum

Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi

Arcanum logo

Arcanum se ocupă cu digitalizarea în masă, cu arhivarea și cu publicarea materialelor tipărite.

Despre noi Contact Apariții în presă

Languages

Ziarele Arcanum

Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!